Expo Vallastaden 2017

Uppdraget

Vi fick förtroendet av Linköping Expo att sätta ihop ett konferenspaket för branschbesökare till Expo Vallastaden. I uppdraget ingick biljettförsäljning och hantering av deltagare samt dagsupplägg som inkluderade varierande föredrag, guidade turer, lunch och fika under totalt 15 dagar. Målet var 10 000 besökare.

Idén

Biljettförsäljning för både entrébiljetter och paket-biljetter med personlig kontakt för större grupper så att besökarna så smidigt som möjligt ska kunna genomföra köp av biljetter och planera besöket. Genom att bygga upp en paviljong med två föreläsningssalar och en mingelyta skapade vi en arena för branschbesökarna, som sedan kom att kallas för Expoarenan. Härifrån utgick allt som ingick in paketet utöver en vanlig entrébiljett. För att kunna hålla hög kvalitet på mat och tilltugg byggdes även ett cateringkök upp i paviljongen.

Genomförande

Besökarna checkade in vid entréerna till Expo Vallastaden och fick entrépass. För besökare med paketbiljett fanns förutom utställningar på området, även tillgång till Expoarenan. Där fanns möjlighet att gå på varierande föredrag som såg olika ut varje dag. Från denna paviljong utgick även den guidade rundturen som gick ungefär var 15:e minut under hela dagen, och här serverades förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika.

Resultat

Det var tre veckor med hårt arbete där vi la väldigt stor vikt på god service, vilket vi fick tillbaka många lovord från besökare, bland annat en dagens ros i Corren till vår personal. Målet med 10 000 besökare nåddes med antal sålda biljetter redan innan Expo Vallastaden öppnade. Slutsiffran hamnade på drygt 15 000 besökare.

”Det är fantastiskt att arbeta med proffs brukar jag säga och det är ni verkligen på Imponera. Det är härligt att se med vilket engagemang ni alla på Imponera går in för Vallastaden!”
Simon Helmér, VD Linköping Expo